גיוון בטון ושילובו בנוף


אדריכלים, מתכננים, מהנדסים וקבלנים נאלצים, מידי פעם, לשלב בטון אפור בכבישים, בגשרים, בתעלות וכדומה, בצורה המכערת את מרקם הנוף הטבעי.

צבעני בטוקס (BETOX R) הם תערובות ייחודיות לגיוון בטון ושילובו האינטגרלי בנופים ישראליים. הגוונים פותחו על ידי אורום לפי בקשת רשויות. המטרה היא להפחית למינימום את הפגיעה בנוף והם מאפשרים להתאים לסביבה אלמנטים כמו תעלות ניקוז, שבילים יצוקים, מגלשי ניקוז, בטון מותז ועוד.

בטוקס מוכפף לתקן הבינלאומי ISO9000 , עם תכולה גבוהה של תחמוצת ברזל סינטטית ועמידות מעולה נגד אלקליות וקרינת UV. העמידות באור (Light fastness) ובמזג אוויר (weather resistance ) מעולה, כדי להבטיח שנים רבות של מניעת דהייה.
סדרת בטוקס זכתה להצלחה רבה וכיום אפשר לראות עשרות אלפי מטרים של ביצועים מוצלחים ברחבי הארץ. לעתים קרובות משתלב הבטון הצבוע בטבע טוב עד כדי כך שקשה לראות את השינוי.

אורום מציעה ייעוץ למתכנן ולקבלן המבצע בדבר דרכי ההתאמה בכל סביבה ודרכי היישום האופטימאליות.
גוון הבטון המתקבל לאחר הייבוש שונה מהותית מהצבע הרטוב, לפיכך עדיף להכין דוגמה לשיפוט האדריכל ולוודא התאמה לנוף ולדרישות. הגוון הסופי לאחר האשפרה נובע מצירוף מרכיבי הבטון עם הצבען, והוא מושפע מגורמים רבים, ביניהם: סוג המלט, כמות אפר הפחם שבו, הצבע הטבעי של האגרגטים, כמות המים בתערובת, תנאי האשפרה של הבטון, סוג התבנית – אם יש כזו אחידות התערובת וכדומה.

גווניו המקוריים של הבטון המובא משתנים מיצרן אחד למשנהו, ולעתים גם בין מנות ייצור שונות ולכן חשוב להדגיש לספק כי הבטון מיועד לגיוון ועליו להקפיד ככל האפשר על אחידות. צביעת הבטון היא פשוטה, קלה להתאמה לכל פרויקט ועלותה נמוכה מאד בהשוואה לכל שיטת גימור אחרת.

בטוקס מוצע בגוונים שונים, בשקים שמשקלם 20 עד 25 ק"ג.

שיטת הצביעה הפשוטה ביותר, היא הוספת כמה שקי בטוקס (עד -5% מכמות המלט) לכל משאית בטון מובא ואחר כך לערבב את הבטון במשך דקות אחדות עד שמתקבל גוון אחיד ללא גושים אפורים. כמות הצבען המדויקת צריכה להיקבע באחוזים מכמות המלט בבטון, תוך התחשבות בגוון הסופי המבוקש.

דרך צביעה אחרת היא ערבוב הצבען במפעל הבטון בתהליך ייצור הבטון – כך יופחתו עד למינימום הבדלי הגוון בין מנות הבטון השונות.

אנשינו ישמחו לבקר בשטח כדי להתאים את הבטון לתפישת המתכננים וצרכיהם.

להלן כמה דוגמות של גיוון בטון בנוף בשלבים שונים של תהליך העבודה.